مزایا و معایب موتورسیکلت انژکتوری چیست؟ امروزه موتورهای موتورسیکلت به طور قابل توجهی در زمینه قدرت و صرفهجویی در سوخت بهبود یافتهاند. حتی موتورهای با ظرفیت پایینتر نیز از فناوریها و ویژگیهای پیشرفته بهرهمند شدهاند. به همین ترتیب، سیستم تغذیه سوخت نیز با آخرین تکنولوژیها بهروز شده است. حال این سوال پیش میآید که کدام یک بهتر است و برای چه؟ در این مقاله به بررسی مزایا و معایب موتورسیکلت انژکتوری میپردازیم، شما می توانید برای کارشناسی موتور سیکت خود به مجموعه موتولند مراجعه کنید.
سیستم موتور انژکتور چیست؟
برخلاف کاربراتورها، سیستم انژکتور سوخت شامل مجموعهای پیچیده از الکترونیک و حسگرها است. در سیستمهای کاربراتوری، سوخت از مخزن کشیده میشود، در حالی که در سیستمهای انژکتور سوخت، این کار به یک پمپ سوخت که درون مخزن نصب شده بستگی دارد تا کنترل دقیقی بر جریان سوخت داشته باشد. نازل انژکتور سوخت نیز به طور مستقیم درون محفظه احتراق قرار میگیرد. همه این عوامل دست به دست هم میدهند تا نتیجه یک سیستم تمیز و پرقدرت انژکتوری شود.
سیستم تزریق سوخت به صورت دیجیتالی و از طریق دستگاهی به نام واحد کنترل الکترونیکی یا ECU کنترل میشود. این ECU به حسگرهایی متصل است که دما، سطح اکسیژن، ورودی هوا و موقعیت دریچه گاز موتور را اندازهگیری میکنند. حسگرها اطلاعات را به ECU ارسال میکنند تا مقدار سوختی که باید پاشیده شود، تعیین شود. بنابراین، سیستم تزریق سوخت یک سیستم پیشرفته و پیچیده برای تأمین سوخت است. اما اگر ECU موتورسیکلت خراب شود یعنی تمام فعالیت موتور مختل میشود؟ چه باید کنیم؟ در مقاله علائم خرابی ECU موتورسیکلت به تمام اطلاعاتی که از ECU موتورسیکلت نیاز دارید، می پردازیم. فناوری مدرن انژکتوری به طور قابل توجهی توانایی و کارایی موتورهای موتورسیکلت امروزی را افزایش داده است. همچنین، این سیستم مزایای فوقالعادهای دارد و در عین حال چند معایب نیز به همراه دارد. بیایید نگاهی به معایب موتورسیکلت انژکتوری بیندازیم.
مشکلات رایج موتورسیکلت های انژکتوری
بهتر است موتورسواران اطلاعاتی درباره موتورسیکلت خود داشته باشند تا در صورت بروز خرابی و معایب موتورسیکلت انژکتوری، بتوانند بدون مراجعه به تعمیرگاه، مشکل را حل کنند. اما اگر هم اتفاقی افتاد نگران نباشید، تعمیرات موتورسیکلت شما توسط تعمیرکاران مجرب ما در موتولند با کمترین هزینه و کمترین زمان انجام میشود. هنگام خرید موتورسیکلت، بهتر است موتورسیکلتهای انژکتوری را در اولویت قرار دهید، زیرا این موتورسیکلتها امکانات بیشتری دارند و عیبیابی و تعمیر آنها نیز آسانتر است.
روشن نشدن موتورسیکلت انژکتوری
یکی از مشکلات و معایب موتورسیکلت انژکتوری این است که موتورسیکلت روشن نمیشود، در این حالت باید دو وضعیت را بررسی کنیم. اگر موتورسیکلت با استارت روشن نشود اما با هندل زدن به راحتی روشن شود، این نشان دهنده مشکل در توان باتری است. در این صورت، باتری به اندازه کافی انرژی برای استارت الکتریکی را تأمین نمیکند. همچنین ممکن است استارت نخوردن به دلیل فاصله بین پیکاپ و فلاویل باشد که با انجام بررسیهای لازم و تنظیم فاصله، این مشکل قابل حل است.
صدای زیاد پمپ انژکتور
اگر پمپ انژکتور صدای زیادی تولید میکند و موتور روشن نمیشود، ممکن است به دلیل نرسیدن صحیح بنزین به پمپ باشد. بهتر است مسیر بنزین را بررسی کنید تا از عدم وجود قطعی اطمینان حاصل کنید. همچنین، ممکن است شیر بنزین بسته باشد، بنابراین چک کردن آن نیز مهم است. گرفتگی در لوله فلزی بنزین یا خرابی صافی بنزین نیز میتواند باعث بروز مشکل شود، پس با بررسی این موارد میتوانید عیبیابی موتورسیکلت انژکتوری را به درستی انجام دهید.
کمسرعت بودن موتورسیکلت انژکتوری
از معایب موتورسیکلت انژکتوری این است که کاهش سرعت انژکتوری در سرعت بالا ممکن است به دلیل جابهجایی سر سیمهای کوئل باشد که با تنظیم مجدد آنها قابل حل است. همچنین، شل بودن فیوز میتواند باعث افت ناگهانی سرعت موتورسیکلت شود که با سفت کردن سیمها میتوان این مشکل را برطرف کرد. اگر اتصال سیمهای باتری و سوئیچ نیز درست نباشد، در سرعتهای بالا ممکن است با افت ناگهانی سرعت مواجه شوید و اتصال قطع و وصل شود. با بررسی و محکم کردن سیمها میتوانید این اختلال را رفع کنید. همچنین، نداشتن اتصال بدنه انجین و مسدود بودن فیلتر بنزین نیز میتواند به این مشکل دامن بزند.
تغییر دنده سخت
اگر با این مشکل مواجه شدید، باید به عیبیابی و رفع معایب موتورسیکلت انژکتوری خود بپردازید. در این شرایط، مشابه موتورسیکلتهای کاربراتوری، مشکل ممکن است از کلاچ باشد. این به این معناست که یا صفحات کلاچ دچار مشکل هستند یا کلاچ لقی دارد و نیاز به تعویض صفحه کلاچ یا رفع لقی آن دارید.
مزایای سیستم موتورسیکلت انژکتوری
- ترکیب دقیق هوا و سوخت برای عملکرد بهتر
- سوختسوزی تمیزتر و کارآمدتر
- پاسخگویی سریعتر دریچه گاز
- بهبود کارایی سوخت یا مسافت پیموده شده
- نیاز به نگهداری کمتر و احتمال آسیب کمتر نسبت به کاربراتورها
- تنظیم آسان با تغییرات ECU
معایب سیستم موتورسیکلت انژکتوری
- هزینه بیشتر نسبت به کاربراتورها
- نیاز به ابزار خاص برای تنظیم و تعمیرات
- هزینه بالای تعمیر که هزینههای نگهداری کلی را افزایش میدهد
- در صورت خرابی ECU، موتور روشن نمیشود و ممکن است شما را در موقعیت دشواری قرار دهد.
موتورسیکلت انژکتوری یا کاربراتوری؟
قبلا در مقاله تفاوت موتورسیکلت انژکتور و کاربراتور به طور کامل تفاوت هردو موتورسیکلت را توضیح دادهایم؛ اما به طور خلاصه مقایسه کاربراتور و سیستم انژکتور سوخت نشان میدهد که هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند. با این حال، با توجه به همه مزایا و معایب موتورسیکلت انژکتوری، سیستم انژکتور سوخت بهترین گزینه برای اکثر موتورسیکلتها به شمار میرود. هرچند که این سیستم هزینه بالایی دارد و تعمیر آن دشوار است، اما در طول زمان هزینهها و نگهداری به سطح قابل قبولی خواهد رسید.
این دنیا به سمت کاهش آلایندهها و بهبود مصرف سوخت در حال حرکت است. تولید بهینه قدرت با هر قطره سوخت یکی از مسائل مهم موتورسیکلتهای مدرن است. بنابراین، سیستم تزریق سوخت بهترین راهحل برای این موتورهاست. به همین دلیل، موتورسیکلتهای با موتور کاربراتوری که عمدتاً در سطح ورودی و با هزینه کم هستند، ناامیدکننده نیستند. ویژگیهای آسان و نگهداری کمهزینه از مسائل مهم این موتورسیکلتهاست. همچنین، آلودگی سوخت نیز یکی دیگر از مشکلات مهم این وسایل نقلیه است. بنابراین، برای مسیرهای ناهموار و پیچهای ناجور، کاربراتور گزینهای نسبتاً مناسب است.